Električni smart se po dveh letih od lansiranja končno le predstavlja tudi na slovenskem trgu - za to zamudo je 'kriva' predvsem specifika našega trga. Specializirana avtomobilistična novinarska druščina si je lahko tega mobilnega mestnega malčka s 100% čisto zeleno vestjo ogledala na predstavitvi konec junija.
Za razliko od drugih avtomobilov se je Autocommerce, zastopnik in uvoznik smartov, tega projekta lotil v partnerstvu z ljubljanskim rent-a-car podjetjem Avantcar, ki se ukvarja tudi s trajnostno mobilnostjo in kjer se da električnega smarta tudi najeti. Kot je videti za zdaj, oba partnerja računata predvsem na poslovne uporabnike, flotne in kratkoročne najeme vozil (cena najema bo okoli 50 evrov na dan). Čeprav se ta mesec že predstavlja nova generacija, bodo Nemci trenutni model električnega Smart ForTwo izdelovali še vsaj eno leto. Na voljo je tudi v kabrioletski različici in kot športna verzija Brabus.
Smart ForTwo Electric Drive, malček na električni pogon, je tudi za uvoznika izziv (že decembra bo Autocommerce predstavil mercedes razreda B, prav tako na električni pogon), saj je dejstvo, da se obstoj električnih avtomobilov na slovenskem trgu šele prebija v zavest uporabnikov. Toda v to jabolko je treba ugrizniti, posebej ob tako povečani mobilnosti v urbanih središčih in skokoviti rasti prebivalstva, kot smo ji priča v zadnjem desetletju.
Kar najbolj ovira plasiranje takih vozil na trg, je predvsem še vedno premalo razvejana mreža električnih polnilnih postaj. Za zdaj jih je v Sloveniji sto, od tega 22 po Ljubljani, kar pa je za resnejši razvoj tega segmenta še vedno premalo. Ko bo polnilnih postaj še več in bodo dostopne takorekoč po vsej državi, se bo najbrž nabrala tudi t.i. 'kritična masa' uporabnikov in kupcev električnih avtomoilov. Gre za v bistvu staro vprašanje o tem, kaj je bilo prej – kura ali jajce? Bo povpraševanje gnalo ponudbo, ali bo prav obratno?
Zdaj pa še k odgovoru na vprašanje, kaj lahko pričakujete od električnega smarta, za katerega je treba plačati 24.280 evrov (osnovni model), vendar pa lahko državo zaprosite za eko subvencijo v višini 5000 evrov, kar pomeni, da boste na koncu za avto plačali manj kot dvajset tisočakov (če si ne boste izmišljevali pri dodatni opremi). Avto poganja 55-kilovatni elektromotor. Sedeža sta, kot izhaja že iz imena modela, dva. Povsem dovolj za mestno vožnjo, če vprašate mene. Ko so delali preizkus, so sveže napolnjene litij-ionske baterije zdržale od Ljubljane do Opatije brez vmesnega polnjenja. Optimalni domet z eno polnitvijo je potemtakem 145 kilometrov.
Vendar to niti ni avto, ki bil mišljen za daljše izlete, čeprav se očitno z njim brez strahu lahko odpeljete na sladoled na domačo obalo. To je avto, ki je konstrurian za mestno vožnjo in pri tem se zelo izkaže. Najprej in predvsem zaradi dimenzij, saj avto v dolžino meri 2,69 metra. Stlačili ga boste lahko v še tako skromen prostor, tudi med dva velikana, ki zasedata več prostora, kot jima je namenjeno (take vrzeli na parkiriščih vozniki po mestu še predobro poznamo in zaradi njih izgubljamo živce). V širino in višino električni smart meri 1,56 metra, v prtljažni prostor se da spraviti do 340 litrov prtljage.
Polnjenje baterij poteka preko standardnega električnega omrežja, z 220-voltno napetostjo bo polnjenje trajalo sedem ur, pri 380 voltih je čas polnjenja zgolj eno uro. Tako ‘nafilan’ malček bo brez skrbi vozil po mestu vsaj en dan ali celo dva, odvisno od razdalj. Lahko si omislite model z vgrajenim 22-kilovatnim polnilcem, pri katerem je polnjenje hitrejše, je pa za dva tisočaka dražji od serijskega modela.
Kolikor sem imela avto priložnost tudi sama preizkusiti (vozila sem se z njim po centru in mimo Trnovega nazaj proti mestu), pospeški električnemu smartu niso prav nič v zadrego. Zlahka se kosa z vsakim drugim v običajnem mestnem prometu. Avto zelo solidno pospešuje (pri tem potrebuje 11,5 sekund do 100 km/h), je dovolj udoben in prostoren, seveda pa pri tako kratki medosni razdalji voznik in sopotnik bolj začutita vsako vdolbino v asfaltu ali ‘ležečega policaja’, kot pri nekem običajno ‘dolgem’ avtomobilu. A nič zato, saj s tem avtom natančno veste, kam ste namenjeni in zaradi katerih prednosti ga uporabljate. V pomoč je vozniku tudi vgrajen potovalni računalnik, spremljate lahko porabo energije, spreminjate način vožnje in vse te podatke prek aplikacije prenesete na pametni telefon. Navdušil me je tudi radius oziroma obračalni krog, ki je seveda primeren malčkovi velikosti. Ob navoru 130 Nm boste lahko avto ‘nagnali’ do najvišje hitrosti 125 km/uro.
V tem trenutku se po Sloveniji, zlasti po Ljubljani, že vozi pet električnih smartov, flota se bo še povečala za najmanj 15 vozil. Če bi imela dovolj denarja, bi si električnega smarta za dva zagotovo privoščila tudi sama, vsekakor pa ne bi bil edini avto pri hiši. Uporabljala bi ga za varčno, zeleno oziroma ekološko mestno vožnjo in čim manj skrbi pri iskanju parkirnega prostora. Tudi za šoping v dvoje s prijateljico ali za na koktejl z najdražjim.
Majhen avto ima vsekakor svoje prednosti, električni pogon pa tudi. Ker je električna mobilnost oziroma trajnostni razvoj nekaj, kar nas v prihodnosti neogibno čaka (pravzprav sploh ne bo šlo več za alternativo, ampak za nujo v spremembi mentalitete), ne dvomim, da bo avto naletel na topel sprejem, še posebej ob upoštevanju že omenjene državno 'eko' subvencije.
Foto: Dragica Sušnik
naftni lobiji zavirajo razmah električnih avtov a tudi tega bo konec!
OdgovoriIzbriši